تعمیر استارت خودرو
یکی از مهم ترین قطعات خورو
استارت می باشد. این قطعه وظیفه چرخش اولیه موتور خودرو جهت روشن شدن وسیله نقلیه
را بر عهده دارد. و عملا خرابی آن سبب عدم روشن شدن ماشین می شود. بنابراین لازم
است هرچه زود تر این مشکل بر طرف شود. برای این کار معمولا دو راه وجود دارد.
ابتدا خرید استارت خودرو می باشد. که در این مورد نیز باید بگوییم که حتما قبل از
خرید باید در مورد استارت خودرو و بهترین مراکز خرید و برندهای استارت اطلاعات
کاملی را به دست آورید. که ما به شما توصیه می کنیم در این ارتباط حتما مقاله چگونگی و نحوه عملکرد استارت خودرو را مطالعه نمایید. اما دومین
راه حل تعمیر استارت خودرو است. که مراحل و شرایط خاص خود را دارد که در این مقاله
به طور تخصصی به آن پرداخته ایم.
مراحل تعمیر استارت خودرو
برای تعمیر استارت خودرو لازم است مراحل زیر را طی کنید:
گام اول، تعمیر استارت خودرو
قبل از دست به کار شدن به تعمیراستارت خودرو بهتر است در مورد قیمت مدل استارت خودرو خود تحقیق کنید، تا در صورتی که پس از باز کردن آن متوجه شدید هزینه تعویض قطعات مستهلک آن سر از قیمت خرید یک استارت نو بالا میزند، آفتابه را بیهوده خرج لحیم کاری خودش نکرده باشید. اما در هرصورت آنچه برای باز و پیاده، تعمیر و سوار کردن مجدد استارت نیاز دارید، شامل این ابزارها هستند: آچار بکس، آچار تخت، پیچ گوشتی، هویه یا مشعل لحیم کاری، انبردست و سیم چین، چکش، روغن، و کهنه پارچه ای. میانگین زمانی که برای اینکار باید در نظر بگیرید حدود 3 ساعت خواهد بود.
گام دوم، تشخیص
استارت معیوب می تواند مانند خالی بودن شارژ باتری به نظر برسد، موتور به آرامی روشن می شود یا اصلاً روشن نمی شود، گاهی اوقات به دلیل کشیده شدن برق بیش از حد توسط استارت معیوب، می توانید ببینید که پایانه های باتری بسیار گرم شده، یا حتی دود از آن بلند می شود. اول سراغ سایر ملحقات سیستم روشن کننده خودرو بروید، زیرا استارت قطعهای سنگین، و در بعضی خودروها برای باز و بسته کردن نسبتاً بد دست است. البته اکثریت خودرو ها با مدل هایی است که دسترسی به استارت آنها ساده تر است، اما در بعضی خودرو ها، فی المثل رنو 5 و فرزندان و نوادگان نام و نام خانوادگی عوض کرده ی آن، شما برای تعمیر استارت خودرو می بایست حتی صدا خفه کن و منیوفیلد اگزوز را هم پایین بیاورید، تا یک استارت پیاده کرده باشید. به هر صورت، اول از تست باتری شروع کنید معقول تر است.
یک ولت متر روی باتری قرار دهید، باید حدود 12.6 ولت برق نشان دهد. اگر رسیده بود به 12.2 ولت، یعنی شارژ کم دارد، آنرا شارژ کنید. بررسی کنید کابلهای باتری تمیز و محکم باشند. اگر همه اینها مرتب بود، باتری را برداشته و روی وسیله نقلیه دیگری قرار دهید. اگر عیب به وسیله نقلیه دیگر منتقل شده باشد، در این صورت باتری مشکل دارد، آن را شارژ یا عوض کنید. در غیر این صورت احتمال معیوب بودن استارت در کار است.
گام سوم، پیاده کردن استارت
اول از همه، کابل های باتری را برداشته و محض اطمینان در جایی قرار دهید که امکان برقراری کنتاکت سهوی با سر باتری را نداشته باشند. در صورت صرفنظر از این کار بعید نیست در نهایت یا بخودتان آسیب بزنید، یا خودرو را به آتش بکشید.
میزان خوش دستی و بد دستی و سختی و سهولت دسترسی به پیچ های نگهدارنده استارت، در مدل های مختلف خودرو برای تعمیر استارت ماشین متفاوت است. در بعضی خودرو ها برداشتن قطعات دیگر سر راه استارت، راحت تر بوده و وقت و انرژی زیادی از شما نمیگیرد، همچنین به عرق ریختن و فحش دادن و لعنت فرستادن کمتری به طراح مربوطه هم نیاز دارید.
پس از جدا کردن کابل های باتری، اکنون کابل ها را از استارت جدا کنید، مواظب باشید واشرهای مسی و واشرهای فنری آن اینسو آنسو نریخته و گم نشوند. برای جلوگیری از خطا در نصب مجدد، نیازی به علامت گذاری روی کابل ها نیست، اندازه و شکل ترمینال ها با هم فرق دارند.
استارت پهلوی فلایول، روی برآمدگی سطح محفظه میل لنگ نصب شده، و توسط یک بال (فلنج) با دو یا سه پیچ فیکس شده، که نباید با پیچ های گیربکس که اغلب هم اندازه همینها هستند، اشتباهشان گرفت.
به دلیل وزن بالنسبه زیاد استارت، برای تعمیر استارت خودرو باید اول تک تک پیچ های آنرا شل کرد، بدون اینکه هیچکدام را بطور کامل بیرون آورد، پس از آنکه به نوعی برای آن حایل ایجاد کردید که ناگهان روی زمین نیفتد، آنوقت به در آوردن پیچ ها اقدام کنید.
اگر موتور هنوز داغ است، مراقب باشید دستتان با اگزوز که اغلب در نزدیکی استارت قرار دارد، برخورد پیدا نکند.
استارت یا دستکم یکی از پیچ های آن، در بسیاری از خودرو ها ممکن است فقط از زیر خودرو قابل دسترسی باشد.
گام چهارم، جدا کردن اجزاء
قبل از شروع به تعمیر استارت خودرو ، اول سطح پوسته آنرا با کهنه و نفت، یا مایعی از نوع آن، کاملاً تمیز کنید. یک ظرف، یا یکپارچه زیر انداز (مثلاً گونی) برای آنکه هر آنچه را از استارت و سلونوئید یا همان شیر برق جدا میکنید به ترتیب بر روی قرار دهید آماده داشته باشید. سربازی که رفتهاید انشاء الله؟ همانطور که در دوره آموزشی خدمت باید به ترتیب شماره قطعات اسلحه را از هم باز، و بعد مجدداً می بستید، اینجا هم باید به همان روش عمل کنید، با این تفاوت که سر گروهبان و مربی بالای سرتان نیست؛ جیب مبارک خودتان این نظارت را بر عهده گرفته.
پوسته استارت و سلونویید را علامت گذاری و قطعات هر یک را جداگانه بگذارید، تا بعداً قطعات را به دلیل شباهت ظاهری، اشتباه مونتاژ نکنید.
1. پیچ هایی که درب پشت پوسته و زغال ها را در جای خود نگه می دارند بردارید
2. گیره و فنر آنرا را بردارید
3. محافظ حرارتی را بردارید
4. کابل موتور استارت را از شیر برق جدا کنید
5. پیچ های بلند نگهدارنده موتور استارت را به بردارید
6. پوشش زغال را بردارید
7. با کشیدن فنر به عقب و برداشتن زغال، 2 زغالی را که به سیم پیچ های میدان متصل شدهاند با دقت باز کنید.
8. نگهدارنده زغال را بردارید
9. سیم پیچ های میدان را بردارید
10. پیچ های شیر برق را بازکرده و آرمیچر و شیر برق را یکجا با هم بردارید.
گام پنجم، عیب یابی
از سیم پیچ های میدان و آرمیچر برای یافتن هر گونه عایق سوخته یا شکسته، خوردگی سیم های خراب یا آسیب های فیزیکی دیگر، بازدید بصری کامل بعمل آورید. همچنین کموتاتور روی آرماتور را از نظر شکستگی یا آسیب دیدگی بررسی کنید. دنده پینیون و سلونوئید را هم همچنین از نظر سایش یا خرابی به دقت چک کنید. شما همچنین می توانید به مطالعه مقاله عیب یابی استارت خودرو اطلاعت کامل تری را به دست آورید.
گام ششم، تعمیر آرمیچر و سیم پیچ ها
یکی از مراحل تعمیر استارت خودرو هرنوع خوردگی را با سنباده های مرطوب و خشک از بین ببرید. می توان کموتاتور را سنباده زد و از پشت تیغه یک کاتر هم برای تمیز کردن شیار ها و حدفاصل بخشهای آن استفاده کرد. از یک پارچه روغنی برای پاک کردن تمام اجزاء استفاده کنید تا از خوردگی در آینده جلوگیری کند.
گام هفتم، خرید قطعات
پس از بازدید
و مشخص شدن قطعات خراب، زمان مراجعه به فروشنده یدکی لوازم برقی اتومبیل است.
شما می توانید با مراجعه به لینک زیر معتبرترین برند ها و قطعات استارت خودرو را
خریداری کنید.
گام هشتم، روغن کاری بوش ها
از کام های دیگر در تعمیر استارت خودرو روغن کاری بوش ها می باشد. بوش ها معمولا از برنز فسفری ساخته شده اند که متخلخل است و باید کمی روغن کاری شود وگرنه خیلی دوام نمی آورند. آنرا روی انگشت خود قرار داده و داخلش را با روغن موتور پر کنید. بعد انگشت شست خود را روی آن قرار داده و فشار دهید. این کار را 2 یا 3 بار انجام دهید تا زمانی که ببینید روغن از اطراف بوش بیرون می زند.
گام نهم، جا زدن بوش ها
این مرحله در تعمیر استارت خودرو کمی لم و قلق دارد. اول مطمئن شوید که محل استقرار بوش ها کاملاً تمیز است. بوش را در انتهای آرمیچر قرار داده و خیلی آرام با چکش به آن ضربه بزنید. مطمئن شوید که آرمیچر صاف باشد. کمی محفظه آلومینیومی بوش را حرارت دهید تا انبساط باعث جا باز کردن موقتی آن شود. وقتی حدوداً نیمی از بوش جا رفت، ضربات چکش را کمی محکم تر کنید و دائم مراقب باشید که آرمیچر از جای خود تکان نخورده و صاف قرار گرفته باشد. خیلی با حوصله عمل کنید و ملایم ضربه بزنید.
گام دهم، چک کردن بوش ها و پینیون
پس از سوار کردن آرمیچر بدون سیم پیچ میدان، با بازدید اینکه تمام آن به راحتی میتواند بچرخد، اطمینان حاصل کنید که آسیبی به بوش ها وارد نشده باشد. در صورت آسیب دیدگی و نیاز به تعویض پینیون، با سر دادن بوش نگهدارنده آن به پایین، گیره سیم را بردارید. پینیون آزاد خواهد شد. آنرا جدا نکنید مگر اینکه قصد تعویضش را داشته باشید زیرا جدا کردن سیم گیره بدون آسیب رساندن به آن سخت است. برخی از افراد به شما می گویند که پینیون را روغن کاری نکنید زیرا گرد و غبار کلاچ می تواند به موتور استارت وارد شود و با روغن ترکیب شده و پینیون را نوچ و چسبناک کند. این حرف البته در مورد برخی خودرو های قدیمی صادق است، اما در مورد خودرو های جدیدتر مقدار کمی روغن کمک می کند تا مانع خوردگی شده و روان تر کار کند.
گام یازده، تعویض زغال ها
تعویض زغال ها نیز از مراحل تعمیر استارت خودرو به شمار می آید. با دقت به زغال ها و نحوه نصب آنها نگاه کنید. دو زغالی که روی آنها چین خورده است را میتوان با دقت و از طریق برش های کناری آن باز، و زغال های جدید را جایگزین آنها کرد. دو زغالی که روی آنها لحیم کاری نقطهای وجود دارد را در صورت نیاز به تعویض، باید بوسیله هویه جدا و تعویض کرد، و البته با دقت و حوصله.
گام دوازدهم، مونتاژ دوباره استارت
حالا باید فیلم باز کردن و تجزیه و تشریح قطعات استارت را از آخر به اول بازی و پخش کنید! همه چیز را به همان ترتیب دوباره «اسمبل» کنید، ولی نه «سَمبَل»!
گام سیزدهم، تست قبل از نصب
یکی از مراحل مهم در تعمیر استارت خودرو ، تست مراحل قبلی که گفتیم می باشد. موتور استارت را می توان بدون اتصال به ماشین تست کرد، و این می تواند مانع از دوباره کاری و مجبور شدن به باز کردن مجدد استارت، بعد از نصب آن روی خودرو شود. برای این کار شما به یک باتری و یک کابل اتصال باتری به باتری دارید. همچنین ابتدا دو سر کابل را به باتری و سپس سر دیگر کابل منفی را به پوسته ی استارت متصل کنید.
تست های لازم به شرح زیر هستند:
تست شماره1 برای چک کردن موتور استارت: اتصال مثبت را به ترمینال پایینی شیربرق وصل کنید، این باید باعث چرخش موتور استارت با سرعت بالا شود.
تست شماره 2 برای چک کردن شیر برق (سلونویید): اتصال مثبت را به ترمینال کوچک بر روی شیر برقی متصل کنید ، این باید باعث شود که پینیون بیرون زده و دنده حلقه ای را درگیر کند. (اگراشتباها شیر برق را وارونه بسته باشید، با این تست متوجه خواهید شد)
تست شماره 3 برای چک کردن موتور و سلونوئید با هم: اتصال مثبت را به ترمینال بالای شیر برق وصل کنید. موتوراستارت نباید کاری انجام دهد، جرقه هم نباید بزند، کلیک هم نباید بکند. حالا یک اتصال مثبت دیگر را به ترمینال کوچک روی شیر برق وصل کنید، اکنون استارت باید روشن شده و باعث بیرون زدن پینیون و چرخیدن موتور استارت شود.
زمانی
که هر سه تست درست جواب داد، میتوانید اقدام به سوار کردن مجدد استارت روی خودرو
کنید و تعمیر استارت ماشین به پایان رسیده است.
منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد
نحوه تعمیر استارت خودرو