ما را دنبال کنید
نکات مهم در مورد نحوه تعمیر دینام پراید
تعمیر دینام پراید باید به موقع و توسط تعمیرکار با تجربه صورت گیرد تا مراحل تعمیر به درستی انجام پذیرد

تعمیر دینام پراید

دینام یکی از قطعات مهم و کاربردی در خودرو است که نقش بسیار مهمی را در آن ایفا می کند. دینام در جلوی موتور قرار گرفته و انرژی را از موتور دریافت می کند و به سایر قطعات خودرو می رساند. بنابراین تعمیر دینام پراید باید به موقع و توسط تعمیرکار با تجربه صورت گیرد تا مراحل تعمیر به درستی انجام پذیرد. حال با بیان اهمیت و نقش دینام این سوال پیش می آید که دینام خودرو چیست؟ چه وظایفی برعهده دارد؟ در صورت خرابی دینام چه اتفاقی می افتد؟ نشانه های خرابی دینام چیست؟ در این مقاله به صورت کامل در مورد دینام صحبت کرده و به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد. بنابراین تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. 
دینام پراید انژکتوری استوک ضمانتی

دینام پراید چیست؟

دینام در پراید در واقع نوعی ژنراتور است که وظیفه برق رسانی را در خودرو برعهده دارد. این قطعه قدرت های متفاوتی داشته و با استفاده از آن می توان برق و انرژی را به صورت استاندارد و صحیح به سایر قطعات خودرو برساند. دینام خودرو از قطعات مختلفی همچون تسمه دینام، بلبرینگ، آفتامات، پروانه خنک کن، پولی، روتور، درپوش جلو، دیود، استاتور، کالکتور، زغال دینام و پوسته انتهایی تشکیل شده است. این قطعه در جلوی موتور قرار دارد و به خوبی می تواند به وظایف خود عمل کند. 

دینام پراید چه وظایفی دارد؟

معمولا دینام به وسیله تسمه ای معروف به تسمه دینام، به موتور متصل شده و با چرخش خود می تواند تبدیل انرژی را انجام دهد. هنگامی که خودرو را استارت می زنیم، دینام باتری را شارژ کرده و بدین صورت برق را به قطعات مرتبط می رساند و در نهایت خودرو می تواند روشن شود. با خرابی دینام و یا ضعیف شدن آن باتری نمی تواند مجدد به خوبی شارژ شود و بدین صورت خودرو قادر به کار کرد صحیح و اصولی نیست.

برای مطالعه بیشتر : مشخصات کلی دینام پراید

خرابی دینام پراید

دینام به دلایل مختلفی می تواند دچار مشکل شود به همین دلیل باید علائم و نشانه های خرابی دینام پراید را بشناسید تا در صورت بروز هر گونه ایراد بتوانید با تشخیص به موقع هزینه های تعمیر را کاهش دهید. از جمله علائم و نشانه های خرابی دینام به شرح زیر می باشد:

کم و یا زیاد شدن نور چراغ

همان طور که در بالا عنوان کردیم، یکی از اصلی ترین وظایف دینام خودرو برق رسانی است. بنابراین در صورتی که خراب شود، این فرآیند با مشکل مواجه شده و باید مورد بررسی قرار گیرد. یکی از نشانه های کاهش قدرت برق رسانی دینام خودرو، کم و یا زیاد شدن چراغ های خودرو است. زیرا این چراغ ها برای روشن شدن قدرت خود را از دینام دریافت می کنند و خرابی و یا کاهش قدرت این قطعه مساوی است با کاهش نور چراغ خودرو. بنابراین با مراجعه به یک تعمیرکار می توانید این نقص را برطرف کنید.

عدم روشن شدن خودرو

گاهی نیز ممکن است خودروی خود را استارت بزنید ولی روشن نشود. در این حالت می تواند یکی از دلایل خرابی دینام باشد. تشخیص ایراد دینام در این حالت کار سختی نیست زیرا با استارت زدن صدای محسوسی به گوشتان می رسد و متوجه می شوید که خودرو می تواند روشن شود ولی برق کافی در اختیار ندارد. این ایراد می تواند ناراحت کننده باشد زیرا امکان روشن شدن خودرو وجود ندارد. در نتیجه باید دینام خودرو تعویض گردد تا مجدد باتری بتواند شارژ شود. البته پیش از تعویض دینام بهتر است تمامی قسمت های خودرو زیر نظر یک تعمیرکار مورد بررسی قرار گیرد تا خودرو به اصطلاح برق دزدی نداشته باشد.

صدا از موتور و یا بوی سوختگی

استشمام بوی لاستیک سوخته و یا سیم سوخته می تواند یکی از نشانه های خرابی دینام خودرو باشد. بنابراین در صورتی که بویی از کاپوت به مشامتان رسید حتما علت آن را پیگیر شوید. همچنین در این حالت صدای سوت و جیغ از کاپوت نیز شنیده خواهد شد زیرا دینام در حال تلاش برای برق رسانی خودرو است. با تعمیردینام پراید به صورت تخصصی مانع از بروز مشکل در این قطعه شوید. 
دینام پراید انژکتوری پی وای کو

تعمیر دینام پراید به چه صورت انجام می پذیرد؟

پیش از هر کاری شما باید دینام باکیفیت و مناسب خودروی خود را خریداری کنید. برای این که دینام خریداری شده کیفیت بالایی داشته باشد و بتواند به خوبی فرآیند برق رسانی را انجام دهد، پیشنهاد می کنیم با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان راد شما را راهنمایی کنند. 

باتری خودرو را از دینام جدا کرده و سپس دینام آسیب دیده را از داخل کاپوت بردارید. 

سپس دینام سالم را جایگزین دینام خراب کرده و باتری خودرو را به آن وصل کنید. 

به همین راحتی دینام خودرو را می توان تعویض کرد. 

هزینه تعمیر دینام پراید

یکی از موضوعاتی که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، تعمیر صحیح و اصولی دینام خودرو است. برای این که کیفیت و کارکرد دینام را بهبود ببخشید. توصیه می شود که به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید تا با تعویض صحیح دینام خودرو و استفاده از دینام اصل و باکیفیت کارایی خودروی شما را افزایش دهند. همچنین یک تعمیرکار معتبر پیش از تعویض دینام ابتدا آن را تعمیر می کنند و در صورت عدم تعمیر اقدام به تعویض آن می نمایند. به طور کلی می توان گفت که نوع خرابی و میزان آن دو فاکتوری است که بر روی هزینه تعمیر دینام پراید تاثیر بسیاری دارد.

سرویس دینام پراید

یکی ار کارهایی که راننده حرفه ای انجام می دهد، سرویس به موقع دینام خودرو است. با این کار در صورتی که هر یک از قطعات مرتبط با دینام کار خود را به درستی انجام ندهند، پیش از آسیب رساندن به دینام مورد بررسی قرار گرفته و ایرادات آن ها رفع می شود. در نتیجه سرویس به موقع دینام می تواند عمر این قطعه را افزایش داده و هزینه تعمیر و نگهداری شما را بسیار کاهش دهد.

پیشگیری از خرابی دینام

همواره پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین برای این که عمر دینام خودروی خود را افزایش دهید، بهتر است مراقبت های لازم را در پیش بگیرید. از جمله روش های مراقبتی جهت پیشگیری از خرابی دینام به شرح زیر می باشد:

استفاده باتری های ظرفیت بالا

تنظیم صحیح و اصولی دور موتور

گذاشتن دور فن کولر بر روی درجه پایین

تنظیم میزان شل و یا سفت بودن تسمه دینام

خاموش کردن چراغ ها در زمان غیرضروری

دلایل خرابی دینام

یکی از مسائل مهمی که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که دلایل خرابی دینام چیست؟ هنگامی که شما با دلیل خرابی دینام آشنا باشید می توانید بهتر از این قطعه مراقبت کنید. استفاده زیادی از کولر خودرو و قرار دادن آن بر روی درجه بالا، استفاده زیاد از فرمان هیدرولیک خودرو، افزایش دما و در نتیجه بالا رفتن دور موتور و ... از جمله رایج ترین دلایل خرابی دینام پراید به شمار  میرود. هر یک از این علائم و خرابی ها می تواند عملکرد بخشی از خودرو را با مشکل مواجه کند. در نتیجه با رسیدگی به دینام خودروی خود می توانید مانع از خرابی این قطعه شوید. 

رانندگی با دینام خراب چه عواقبی دارد؟

هنگامی که شما نسبت به کاهش قدرت نیروی دینام خود بی توجه باشید، ممکن است در وسط راه و در خیابان دیگر شما را همراهی نکند. در این حالت خودروی شما متوقف شده و به دلیل عدم برق رسانی به قطعات مختلف خودرو امکان راه اندازی خودرو وجود ندارد. رانندگی با دینام خراب هزینه تعمیرات آن را افزایش می دهد به همین دلیل با تعمیر دینام پراید در زمان مناسب می توانید هزینه های تعمیرات خود را کاهش دهید.

منبع : گروه آی تی بازرگانی راد
نکات مهم در مورد نحوه تعمیر دینام پراید
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 13 شهریور 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
بررسی تخصصی تسمه دینام پراید
تسمه دینام پراید محرک پولی ها و هماهنگ کننده قسمت هایی همچون هیدرولیک، میل لنگ و کولر است و عدم وجود این قطعه در خودرو باعث اختلال در حرکت این قطعات می شود